Langgan saluran Telegram kami untuk kemaskini berita baharu dan isu terkini. VOCKET

Kieran Trippier akhirnya diumumkan secara rasmi sebagai pemain baharu Newcastle United selepas spekulasi tentang perpindahannya berlaku sejak Disember lalu lagi.

Beberapa hari lalu, Trippier dilihat mengucapkan selamat tinggal kepada peminat Atletico selepas tamat perlawanan.

Trippier menjuarai La Liga bersama Atletico Madrid pada musim lalu.

Newcastle mengikat bekas pemain Spurs itu dengan kontrak dua tahun setengah. Newcastle United berkongsi gambar pertama pemain itu berseragam Magpies.

Para penyokong Newcastle benar benar teruja mendengar berita ini.

Trippier mengakui beliau teruja menyertai kelab yang memiliki penyokong yang fanatik seperti Newcastle. Dan sudah tak sabar untuk memulakan tugasannya.

Trippier menjadi pembelian pertama Newcastle di bawah era pemilikan PIF dari Arab Saudi.

Newcastle masih berusaha membawa masuk beberapa pemain lain lagi dalam usaha mereka mahu mengelak penyingkiran pada musim ini.

Kieran Trippier merupakan pemain yang beraksi di posisi bek kanan. Sebelum ini menjadi sasaran Manchester United.

Beliau merupakan pemain antarabangsa England. Dikenali dengan gaya permainan yang ofensif dan kemampuan untuk mengambil tugasan bola mati.

Pengurus Newcastle United, Eddie Howe berkata: “Saya sangat gembira mengalu-alukan Kieran ke Newcastle United. Saya telah lama mengagumi kebolehannya dan mengikuti kerjayanya, jadi apabila peluang muncul untuk mendapatkannya, kami tidak teragak-agak.”

“Banyak kerja keras telah dilakukan dalam perancangan untuk jendela perpindahan Januari – jauh sebelum ianya bermula, yang jelas menunjukkan betapa cepatnya kami dapat menyelesaikan perpindahan ini.”

“Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada semua yang terlibat, terutamanya pemilik kami, dan saya Saya sangat tidak sabar untuk bekerja dengan Kieran sekali lagi di padang latihan.”

Dilahirkan di Bury, Greater Manchester, Trippier memulakan kerjayanya di Manchester City yang berhampiran dan memulakan langkah pertamanya ke dalam bola sepak senior dengan tempoh pinjaman di Barnsley dan Burnley pimpinan Eddie Howe.

Tempoh pinjamannya bersama Clarets bertukar menjadi perpindahan tetap pada Januari 2012 dan dia membantu kelab itu naik ke Liga Perdana Inggeris pada 2014. Dia bermain empat musim di Turf Moor.

Selepas menjadi pemain pertahanan yang mantap di liga utama, dia melengkapkan perpindahan ke Tottenham Hotspur pada musim panas 2015 dan bermain bola sepak Liga Juara-Juara, serta membuat penampilan sulung seniornya untuk England menentang Perancis pada Jun 2017.

Pada Julai 2019, dia melakukan perpindahan berprofil tinggi ke Atlético Madrid kendalian Diego Simeone, menjadi pemain Inggeris pertama kelab itu dalam 95 tahun dan membuat 28 penampilan liga musim lalu ketika Atlético menjadi juara Sepanyol.

Anda Mungkin Suka

© 2022 The Vocket Sdn Bhd (1305683-A), a part of Media Prima Group