Sergio Gomez menyertai City dengan kontrak 4 tahun.  Pengumuman rasmi telah pun dibuat.

Follow VOCKET di Telegram untuk isu isu viral terkini

Pemain baharu Manchester City, Sergio Gomez, mendedahkan dia menyokong Man City sejak kecil. Dia mendedahkan perkara itu ketika menandatangani kontrak empat tahun bersama juara Liga Perdana itu.

Sergio Gomez menyertai City dari Anderlecht dengan nilai perpindahan £11 juta.

Pemain pertahanan Sepanyol itu, yang bermain di bawah bekas kapten Man City, Vincent Kompany di Anderlecht, dinobatkan sebagai Pemain Terbaik Belgium musim lalu.

Gomez adalah pembelian keempat Man City pada jendela perpindahan musim panas ini. Dia menyertai Erling Haaland, Kalvin Phillips dan Stefan Ortega di Etihad.

Sergio Gomez menyertai City dengan kontrak 4 tahun

“Saya sangat bangga dan gembira menyertai Manchester City,” kata Gomez kepada laman web Manchester City.

“Man City adalah pasukan terbaik di England dan bersama Pep Guardiola, saya akan berpeluang belajar dan berkembang di bawah pengurus paling luar biasa dalam bola sepak dunia.

“Untuk dapat menjadi sebahagian daripada kelab ini adalah impian menjadi kenyataan bagi saya dan sesuatu yang setiap pemain muda mahukan.”

Gomez juga mendedahkan bahawa dia membesar menyokong Man City sebagai seorang anak bongsu, dan dia berterima kasih kepada abangnya.

“Saya adalah peminat Man City semasa saya kecil,” tambah Gomez, dengan bangga menunjukkan gambar dirinya dalam jersi Man City sebagai bukti.

“Semasa kami kecil, abang saya pernah menyokong Man City. Dia sebab utama saya menjadi peminat kelab ini juga.”

“Pernah dia dalam lawatan sekolahnya ke London dan saya meminta dia membawa baju David Silva.”

“Ketika itu, dia memakai baju nombor 21 dan dia adalah pemain kegemaran saya kerana saya pernah bermain di posisinya ketika saya masih kecil.”

“Saya berasa sangat bangga kerana dapat memakai nombornya, seperti yang dilakukan Ferran Torres di sini.”

Gomez memulakan kerjayanya sebagai sebahagian daripada pasukan remaja Barcelona sebelum meninggalkan kelab Catalan untuk menyertai kelab Bundesliga Borussia Dortmund pada 2018.

Pemain pertahanan kiri itu kemudian menghabiskan dua musim kembali ke Sepanyol dengan pinjaman di Huesca. Dia membantu kelab itu naik pangkat ke La Liga pada penghujung musim 2019/2020 sebelum menyertai Anderlecht pada musim panas berikutnya.

Dia kemudian membuat 49 penampilan untuk kelab Belgium itu pada musim 2021/2022, ketika mereka menduduki tempat ketiga dalam Liga Jupiler Pro di bawah bimbingan legenda Man City, Vincent Kompany.