Langgan saluran Telegram kami untuk kemaskini berita baharu dan isu terkini. VOCKET

Kevin-Prince Boateng memberikan cadangan pelik di mana dia mendesak superstar Barcelona – Lionel Messi untuk bergabung dengan Napoli sebagai penghormatan kepada kelab tersebut dan juga pemain Argentina yang hebat Diego Maradona.

Maradona – diangga ramai pihak sebagai pemain terhebat bola sepak – meninggal dunia pada usia 60 tahun setelah mengalami sakit jantung bulan lalu.

Napoli menamakan semula stadium mereka menjadi Stadio Diego Armando Maradona untuk menghormati pemenang Piala Dunia 1986.

Maradona memacu pasukan Serie A untuk dua kemenangan Scudetto mereka pada tahun 1987 dan 1990 setelah tiba dari Barca pada tahun 1984. Itulah juga 2 scudetto yang mereka pernah ada dalam sejarah.

maradona-san-paolo

Messi sebelum ini menanggalkan kemeja Barca untuk mendedahkan jersi Newell’s Old Boys yang bernombor 10 – terkenal dengan Maradona setelah menjaringkan gol dalam pertandingan 4-0 LaLiga bulan lalu di Osasuna.

Tetapi bekas rakan sepasukan beliau di Barca, Boateng mahukan pemenang Ballon d’Or enam kali Messi – yang telah banyak dikaitkan dengan Manchester City dan Paris Saint-Germain – untuk melakukan lebih banyak perkara untuk memberi penghormatan kepada rakan senegaranya.

“Saya sering mendengar perbandingan antara Messi dan Maradona dan oleh itu saya akan membuat cadangan ini kepada Leo,” kata Boateng kepada ESPN.

“Dia harus pergi ke Napoli setelah kontraknya dengan Barcelona berakhir. Alangkah baiknya jika dia sendiri menelefon [presiden Aurelio] De Laurentiis dan berkata: ‘Saya akan datang’.”

“Walaupun mereka telah telah mengundurkan baju No. 10, Messi boleh berkata ‘Saya ingin memberikan penghormatan kepada nombor 10 Maradona dan datang dan bermain selama satu atau dua tahun di Napoli’, tanpa memikirkan wang, hanya dengan jiwa.”

“Mungkin ketika itu dia berjaya memenangi kejuaraan dan kemudian itu adalah apotesis [grand finale], ibarat cerita filem.”

“Sekiranya saya adalah dia, saya akan memikirkan perakra itu. Sekarang, dia telah memenangi segalanya di peringkat kelab, menutup karier anda dengan cara legenda akan menjadi luar biasa.”

Baca juga perkembangan lain

FIFA Best: Messi, Ronaldo, Lewandowski Rebut Anugerah Terbaik, Ini Senarai Penuh Pencalonan

EPL: Bruno Fernandes Yakin Manchester United Mampu Juara Musim Ini

Bernardo Silva: Kepulangan Semula Aguero Tonik Berharga Menjelang Derbi Manchester

 

Anda Mungkin Suka

© 2021 The Vocket Sdn Bhd (1305683-A), a part of Media Prima Group