Langgan saluran Telegram kami untuk kemaskini berita baharu dan isu terkini. VOCKET

Mikel Arteta telah menekankan bahawa pengguguran nama Mesut Ozil dari skuad Liga Perdana Inggeris dan Liga Europa sepenuhnya atas alasan bola sepak.

Bercakap kepada media sebelum perlawanan menentang Rapid Vienna, pengurus Arsenal ditanya mengenai pernyataan perancang tengah berpengaruh itu dan masa depannya.

Arteta berkata:

“Semua orang bebas untuk meluahkan perasaan mereka. Apa yang boleh saya katakan dari sebelah saya? Ini hanya keputusan berdasarkan bola sepak yang sangat menenangkan hati nurani saya kerana saya sangat adil dengannya.”

“Tahap komunikasi saya dengan beliau sangat tinggi, kami tahu apa yang diharapkan antara satu sama lain.”

“Oleh kerana saya percaya bahawa dia dapat menyumbang kepada pasukan untuk menjadi lebih baik, dan itulah sebabnya saya dibawa ke kelab bola sepak ini – untuk menjadi pengurus, memenangi pertandingan bola sepak, kejuaraan dan membuat serta membina projek untuk jangka masa pendek, sederhana dan jangka panjang.”

“Dia mempunyai peluang yang sama seperti orang lain. Saya sedih kerana terpaksa menyisihkan tiga pemain dari senarai ini, yang tidak pernah menyenangkan, tetapi saya hanya perlu mengatakan bahawa saya cuba melihat semua orang dan merasa selesa dengannya.”

“Dengan Mesut, saya mempunyai perasaan ini kerana saya sangat berterus terang sejak saya tiba di kelab ini.”

Ditanya sama ada Ozil akan pergi sebelum kontraknya tamat? Arteta berkata:

“Tidak [kita masih belum berada di tahap itu]. Jelas sekali pemain dari dimensi itu, dengan karier yang dimilikinya di peringkat antarabangsa dan segalanya, semua yang berlaku di sekelilingnya memberi impak besar.’

“Perkara itu berlaku sejak lapan tahun kebelakangan ini. Bukan perkara baru yang berlaku sekarang, banyak perkara telah berlaku selama lapan tahun ini.”

“Tugas saya adalah untuk mendapatkan yang terbaik dari setiap pemain, untuk menyumbang kepada pasukan dan prestasi. ”

Arteta mahukan terbaik dari Ozil dan dia gagal berikannya

“Di sini, saya merasakan bahawa pada masa ini, hari ini, saya telah gagal kerana saya mahukan Mesut yang terbaik untuk pasukan.”

“Dalam beberapa saat saya dapat menghampiri perkara itu tetapi pada saat-saat lain saya tidak dapat melakukannya kerana itu saya terpaksa membuat keputusan untuk meninggalkannya dari skuad.”

“Inilah realiti dalam bola sepak, bahawa apa sahaja boleh berlaku dan saya telah mempelajarinya selama ini.”

“Inilah realiti dan kita harus hadapinya. Cara terbaik untuk menghadapinya adalah dengan bercakap perkara secara bersemuka dan melakukannya dengan cara yang betul. Ini adalah cara saya dan inilah cara saya akan terus melakukannya.”

“Sejujurnya, saya memikul tanggungjawab sepenuhnya. Saya mesti menjadi yang terbaik untuk pemain.”

“Ini adalah tanggungjawab saya dan sekali lagi, ia tidak kaitan dengan apa-apa yang berkaitan dengan tingkah laku atau perkara seperti yang saya baca, seperti pemotongan gaji. ”

“Itu tidak benar, ini adalah keputusan saya. Sekiranya seseorang harus menyalahkan saya, dan itu akan berlaku ketika kami tewas perlawanan bola sepak, itu adalah tanggungjawab saya.”

news-be259094a3

“Saya harus membuat keputusan untuk mendapatkan skuad terbaik di luar sana untuk memenangi perlawanan dan pertandingan bola sepak sebanyak yang mungkin.”

“Untuk melakukan itu, saya berusaha bersikap adil dengan dia dan pemain lain dalam skuad untuk mempertahankan seboleh mungkin, kepentingan kelab bola sepak.

Mengenai apakah yang tidak dilakukan oleh Ozil di atas padang yang gagal memenuhi harapan Arteta. Pengurus Arsenal itu berkata:

“Dengar, saya tidak dapat membincangkan persembahan individu setiap pemain.”

“Di sini, begitu juga dengan Mesut, saya merasa sakit apabila terpaksa menggugurkan nama pemain.”

“Percayalah pada saya. Sama ketika saya harus melakukannya kepada Papa (Sokratis) dan kenyataan bahawa William [Saliba] tidak ada di sini bersama kami setelah dia bergabung dengan kelab, kerana keterbatasan yang kami miliki dalam persaingan.”

“Seperti yang anda fahami, saya tidak dapat mendedahkan keputusan teknikal yang menyebabkan sama ada saya menurunkan pemain atau tidak.”

Ozil akan terus dilayan seperti pemain lain

“Dia akan terus berlatih bersama kami, dia terlibat dalam rutin skuad kami. Kami mengharapkan dia berlatih dan melakukan yang terbaik.”

“Kita harus melayannya dengan baik dan saya harus berusaha menjadikannya bermotivasi sebaik mungkin, yang jelas sukar dalam keadaan seperti ini. Kami akan bergerak dari sini.”

Ditanya sama ada kenyataan Ozil itu mengejutkan beliau, Arteta menjelaskan tidak sama sekali. Beliau juga menyatakan Ozil sememangnya kecewa kerana tidak dimasukkan dalam senarai. Itu biasa bagi pemain profesional.

“Tidak, itu tidak mengejutkan saya.”

“Tentunya pemain yang diberitahu bahawa mereka tidak terpilih, paling tidak akan menimbulkan kekecewaan pada diri mereka, kerana mereka adalah pemain bola sepak profesional dan mereka ingin memiliki kesempatan untuk bekerja dengan motivasi yang tepat untuk berusaha mencapai kemungkinan untuk bermain.”

“Dan apabila itu tidak berlaku ia akan sukar. Tetapi seperti yang saya katakan, saya lebih suka mengadakan perbincangan yang sukar itu secara bersemuka, menerangkan sebabnya, dan melihat bagaimana keadaan berubah mengikut masa.”

Wartawan juga bertanya adakah berlaku sesuatu ketika tempoh lockdown baru baru ini. Kerana Ozil menggambarkan hubungan dan prestasinya dengana Arteta sangat baik sebelum itu.

Arteta berkata:

“Tidak, saya tidak terlalu fokus dengan apa yang berlaku pada masa lalu, dan kamu akan mengenali saya lebih banyak, tetapi dalam enam tahun kebelakangan ini, banyak perkara yang berlaku.”

“Anda ingat suasana di sekitar beliau ketika saya bergabung agak sukar. Saya meminta peminat kami untuk menyokongnya dan mewujudkan suasana yang jauh lebih baik.”

“Dan kamu pasti ingat ketika itu kamu merasakan akan dapat melihat perbezaannya di Stadium Emirates dalam dua atau tiga minggu.”

“Dan itu adalah cara menurut saya untuk menyokong pemain dan mencari kepentingan kelab bola sepak sebanyak mungkin.”

“Dan kemudian saya harus melihat rutin setiap hari, input, prestasi dan apa yang dibawakan oleh setiap pemain kepada pasukan.”

“Lalu dari situ saya membuat keputusan kerana saya adalah pengurus dan harus memilih pemain yang tepat untuk memenangi pertandingan bola sepak.”

Ditanya sama ada Arteta marah dengan andaian Ozil bahawa dia disisihkan kerana unsur luar? Ini jawapan Arteta:

“Tidak, saya tidak marah kerana mungkin mereka juga perlu menjelaskan keadaan dan saya faham, dan saya di sini untuk menjawab soalan anda.”

“Tetapi saya tidak mahu bersembunyi di belakang sesiapa sahaja di kelab termasuk pemilik kelab.”

Ini keputusan saya sepenuhnya – Arteta

“Pada akhirnya, kita akan bercakap mengenai pemain yang bermain di padang itu atau tidak.”

“Saya rasa kita akan memenuhi setiap kewajiban kita di dalam sebuah kelab bola sepak, dan menjadi tanggungjawab saya untuk mendapatkan yang terbaik daripad para pemain dan mendapatkan persembahan yang kita perlukan untuk bermain perlawanan bola sepak.”

“Tetapi percayalah bahawa itu tidak ada kaitan dengan BOD, pemilik atau yang serupa dengannya.”

Baca juga perkembangan

UCL: Tete Ketuai Pasukan Tempang Malukan Real Madrid Di Halaman Sendiri

UCL: ‘Clearance’ Atas Garisan Fabinho Ini Selamatkan 3 Mata Liverpool

Ozil Kecewa Dengan Layanan Arsenal Dan Tekad Terus Bersuara Demi Kemanusiaan

Anda Mungkin Suka

© 2021 The Vocket Sdn Bhd (1305683-A), a part of Media Prima Group